Köpvillkor Supervaruhuset


Allmänt
Supervaruhuset (en del av Rawchokladfabriken Scandinavia AB) säljer hälsoprodukter och böcker via internet till privatpersoner, företag och offentlig förvaltning. För att handla hos oss behöver du vara myndig. Supervaruhuset tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen.

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och personnummer alternativt organisationsnummer registreras i vårt kundregister.

Kundtjänst
E-post: kundtjanst@supervaruhuset.se
Telefon: 0570 123 50  (Öppet vardagar mellan 9-16 )

Beställning
Produkterna beställs via internet på Supervaruhusets hemsida. Om du får problem är du välkommen att skicka e-post till oss på kundtjanst@supervaruhuset.se, så hjälper vi dig. En beställning via internet är genomförd när du erhållit en orderbekräftelse från oss.

Priser
Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms.
Moms för mat är 12%, böcker, e-böcker och mp3-böcker 6% och övrigt 25%.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på hemsidan utan föregående avisering.

Frakt
Fraktavgiften är 49 kr per order, oavsett vikt. Fraktfritt vid beställningar över 500 kr.
Vi skickar största delen av våra försändelser med varu-brev. Om den totala vikten på din beställning överstiger 2kg kan vi bli tvugna att dela upp din beställning i flera paket. I så fall skickar vi ut ett extra mail med kolli-id på alla paket vi skickar till dig. Ingen extra avgift tas ut för flera paket.


Leveranstid
Supervaruhuset försöker alltid att skicka försändelser senast första vardagen efter att beställningen lagts. Om leveransförseningar av någon anledning uppkommer kontaktar vi dig givetvis. Mail med kolli-id skickas efter att posten hämtat varorna hos oss. I vissa fall kan det uppkomma en fördröjning innan mailet skickas även om paketet redan är på väg.
I sällsynta fall försvinner paket i posthanteringen. Dessa ersätter vi inte.

 

Betalning med faktura, kort, eller InternetbankDu betalar med Klarna Checkout. Där kan du välja att betala med Klarna direkt, Klarna Faktura, Klarna delbetalning, kort (VISA, Mastercard, American Express) eller internetbank. På klarna.se kan du se alla dina fakturor, ladda ner dem som PDF, betala fakturan med ett klick, välja att delbetala eller kostnadsfritt även förlänga betaltiden med 10 dagar.


Du kan även betala köpet direkt genom att ansluta ett konto till Klarna och bekräfta med Mobilt BankID. Pengarna dras automatiskt från det bankkonto som du har anslutit på Klarnas hemsida. Pengarna dras 1-2 bankdagar efter att ditt paket har skickats.

Läs mer om villkoren för Klarna CheckOut här: http://checkout.klarna.com/legal/swe/sv-se/generic.html

 

Reklamation
Du kan enkelt reklamera en produkt på "Din sida". För att reklamera en produkt använder du formuläret som finns på "Din sida".

Då du färdigställt formuläret och klickat på "Fortsätt" kommer du att erhålla ett returnummer, samt den returadress du skall använda.

Erhållande av returnummer är ej att likställa med godkänd reklamation. Varan skall ha kommit oss till handa inom 14 dagar från erhållande av returnummer. Vid returen av reklamationen står du själv för frakten. Faktura/kvitto och returnummer skall medfölja varan. Är frakten ej betald eller saknas någon handling återsänds varan till dig.

Vid godkänd reklamation skickar dig en ny vara fraktfritt. Om vi i stället skall ersätta dig genom återbetalning, görs detta genom insättning på det konto som du angett i formuläret.

För att du ska erhålla returfrakten krävs att varan var skadad vid ditt mottagande, eller annan defekt på produkten. Annars ersättes inte returfrakten.

Om du har några frågor kring din reklamation kontakta oss på kundtjanst@supervaruhuset.se 

 

Ångerrätt och retur
Full ångerrätt gäller inom fjorton dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att varan är i nyskick. Det är viktigt att du bifogar en kopia på din faktura/följesedel eller ett brev där ditt namn, din adress och ditt ordernummer står så att vi vet vad returen gäller. 

Outlösta försänderlser som kommer i retur till oss utan meddelande behandlas som en retur och kostnaden för varorna betalas tillbaka via Klarna. Vi tar dock en avgift för frakt, returfrakt och administration på totalt 149Sek.

Returadressen är:
Rawchokladfabriken Scandinavia AB
Köpmangatan 12
671 31 ARVIKA

Returadressen finns även angiven på faktura/följesedel. Returporto enligt Postens portotabell betalas av kunden.

Tvist
Om du skulle hamna i tvist med oss eller någon annan e-handlare kan du vända dig till EUs gemensamma sida för tvistlösning https://webgate.ec.europa.eu/odr/ eller http://www.konsumentverket.se/

Nyhetsbrev
Alla som beställer och registrerar sig hos oss får automatiskt vårt nyhetsbrev som utkommer ungefär en gång per månad. Du kan enkelt avregistrera dig från nyhetsbrevet genom att klicka på avbeställningslänken som bifogas längst ner i varje nyhetsbrev.

Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besökler en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies sparar inga personuppgifter och används för att hålla reda på din inloggning och din varukorg.

Om du inte accepterar cookies kan du ställa in din webbläsare att automatiskt neka alla cookies. Du kan fortfarande titta runt i butiken men du kan däremot inte handla.


Kundinformation/GDPR

Vi på Supervaruhuset/Rawchokladfabriken värnar om våra kunder, vilket innebär att vi alltid ser till att samla in personlig information ansvarsfullt med hänsyn till din integritet. Det är viktigt för oss att du får reda på vilken information vi samlar in om dig samt hur vi gör det.
För att vi ska kunna erbjuda våra tjänster, behöver vi samla in viss personlig information. Du kan komma att direkt, eller indirekt, behöva lämna information om dig själv när du handlar i vår butik och det är viktigt för oss att du är medveten om hur vi hanterar dina personliga uppgifter.
När du handlar i vår butik (www.supervaruhuset.se) behöver vi veta vem du är och vart du vill att dina varor ska levereras. Informationen används inte bara för att hjälpa dig att slutföra ditt köp och för att vi ska kunna hantera din beställning, utan också för att förebygga bedrägerier och för att uppfylla juridiska krav. Ingen information sparas innan ett köp genomförs eller en aktiv registrering av ett kundkonto görs.



Information vi samlar in om dig:

Namn/Företagsnamn
Personnummer/Organisationsnummer
Faktura- och leveransadress
E-postadress
Mobilnummer/Telefonnummer
Man/Kvinna
Orderhistorik: Vi sparar information om vad du köpt tidigare. Vi har ett lojalitetsprogram som ger rabattpoäng för tidigare köp och som kan växlas in till presentkort under fliken Min Sida.
Eventuella kommentarer eller betyg på produkter.
 
Syfte med insamlingen:
För att kunna administrera leverans och betalning.
Insamlandet utförs för att uppfylla våra kontraktuella åtaganden gentemot dig som kund.

För att säkerställa att innehåll presenteras på ett effektivt sätt för dig och din enhet.
Insamlandet utförs för att uppfylla våra kontraktuella åtaganden gentemot dig som kund och andra berättigade intressen.

För att skicka ut nyhetsbrev.
Insamlandet utförs för att uppfylla våra kontraktuella åtaganden gentemot dig som kund. Nyhetsbrev kräver dock att du som kund aktivt anmäler att du vill ha nyhetsbrev, annars skickas inte eventuella nyhetsbrev ut.
 
 
Kunduppgifter
Du kan när som helst få en rapport på vad som sparats för din profil. Funktionen  hittar du under kundprofil i fliken ”Din sida”. Längst ner kan du välja ”Begär en kopia av dina kunduppgifter”
Systemet genererar automatiskt en rapport som skickas via mail i HTML eller PDF-format. Utskick från servern sker en gång per dygn och är automatiskt.

Radering av kunduppgifter
Du kan när som helst få dina kunduppgifter raderade genom att gå in på din kundprofil under fliken ”Din sida”. Längs ner kan du välja ” Begär borttagning av dina kunduppgifter” Vi raderar då alla uppgifter vi har om ditt konto. Vi raderar dock inte ett kundkonto om du har en aktiv order hos oss. Du kan begära borttagning av kunduppgifter så fort varan skickats och betalning genomförts. Orderinformation sparas i dessa fall i 3 månader efter lagd order. Detta för att vi ska kunna hantera ev. returer, reklamationer, konflikter eller bedrägerier. Därefter anonymiseras informationen automatiskt och alla personuppgifter raderas.

Kommentarer och produktbetyg tas inte bort från sidan men sätts som ”anonym”.

Tänk också på att intjänade poäng på köp också raderas.

Är ett kundkonto inaktivt längre än 2 år raderas alla kunddata automatiskt.

Tredje part:

Klarna
Vi kan komma att dela de uppgifter med Klarna som är nödvändiga för att utföra och administrera ett köp, inklusive för hantering av tvister. För de personuppgifter som delas med Klarna gäller Klarnas dataskyddspolicy och personuppgiftshantering. Du kan läsa den på        https://www.klarna.com/se/dataskydd/

Vi kan lagra uppgifter i system som administreras av tredje part, ex. vis. faktureringsystem vid telefonbeställningar. Uppgifterna är dock skyddade och delas eller säljs aldrig till tredje part.


Övriga frågor
Har du frågor kring din beställning är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@supervaruhuset.se eller telefon 0570 123 50.

 

Tack för att du väljer att handla hos oss! 


/Supervaruhuset

 

Supervaruhuset - en del av Rawchokladfabriken Scandinavia AB

Organisationsnummer 556969-2030

Momsregistreringsnummer: SE556969203001